A kémia képei
A korszakonként változó illusztrációk és szimbólumok végigkísérik a kémia történetét.1,2 A kívülálló számára a régi jelképek sokszor misztikusak voltak, mintha csak a laikus megtévesztésére szolgáltak volna. Az alkimisták király-, oroszlán-, kígyóábrázolásai mindig megfejtésre szorultak, ahogy a sokszor versben írt szövegek is csak a beavatottaknak tárták fel titkaikat.
Nemcsak a reakciók lefolyása, kimenetele volt bizonytalan,
hanem a különözõ szerzõk más-más
szimbólumokat is használtak az anyagok megjelölésére.
Az alkimista szövegeket ugyanolyan érdekeseknek találhatjuk,
mint az idegen nyelven írott lapokat vagy az ismeretlen mitológiák
vallásos festményeit. Az alkimista szerzõk a bölcsességet
kutatták, a közönséges mögött a lényegest
keresték, s kortársaik, utódaik többségét
felszínesnek ítélték vagy ítélték
volna.3
Illusztrációk
Lavoisier egyik berendezésének
korabeli metszete |
A XIX. század során a perspektíva érzékeltetése
veszített fontosságából, és a készülékekrõl
vonalas, síkbeli ábrák készültek. A régebbi
képek még a retortaállványokat és a
fogókat is feltüntették. Az elegáns, vonalas
rajzok a részleteket már ismertnek tételezték
fel, és azoknak szóltak, akik tudtak róluk olvasni.
Lavoisier és Davy kívülállóknak
szánt, remek prózáját felváltotta a
rideg, pontos, tudományos folyóiratokba illõ szóhasználat.6,7
Szimbólumok
Dalton szimbólumai és atomsúlyai |
Az 1870-es években (annak ellenére, hogy a francia kémikusok
továbbra is kételkedtek az atomok létében)11,12
a vegyészek jelölni kezdték a molekulákat alkotó
atomok "kötéseit"; ha a szerkezetet is jelezni akarták,
HOH szerepelt a víz képleteként. A szerkezeteket
különbözõ színû golyókból
és rudakból is összeállították.
J. B. van't Hoff 1874-ben ismerte
fel, hogy a szénatomokhoz tartozó kötések
nem egy síkban vannak (mint általában feltételezték),
hanem egy szabályos tetraéder csúcsaiba mutatnak.
A modelleket, diagramokat áttervezték: amikor a készülékek
illusztrációi kétdimenzióssá váltak,
a szerkezeteket három dimenzióban kezdték szemléltetni.
Alternatív ábrázolások
A századfordulón már az új konvenciók szerint rajzolták le a készülékeket, de a feltételezett szerkezeteket többféleképpen jelölték. A tapasztalati képlet, mint például a H2O, egyszerûen és tömören jelezte, hogy egy-egy komponens hány atomja alkotja a molekulát. A szerkezeti képlet, például a HOH vagy esetleg a H\O/H, a feltételezett elrendezést is megmutatta, és a bonyolultabb molekulák háromdimenziós alakját is érzékeltette. Néha, például a benzol esetében, nem értettek egyet az ábrázolás módjában. A gyûrûs szerkezetet általában elfogadták, de abban már nem jutottak egyetértésre, hogy a molekulát váltakozó kettõs és egyszeres kötésekkel, a gyûrû közepe felé mutató kötésekkel vagy körbe záruló "kolbásszal" ábrázolják-e.13,14,15 Az utóbbi elgondolás Kekulé ötletet adó álmára, a saját farkába harapó kígyóra emlékeztetett.16
Közben a karlsruhei konferencia után elfogadott relatív atomtömegek birtokában megjelent az elemek elsõ "periódusos rendszere". A biológusok az élõ szervezeteket szemléletesen például létra, fa vagy körökbõl álló sorozat formájában17 próbálták rendszerezni, s a vegyészek is hasonló módszerekkel kísérleteztek.18 J. A. R. Newlands úgy gondolta, hogy megtaláta az "oktávok törvényét": a hasonló elemek a hasonló zenei hangok mintájára minden nyolcadik helyen jelennek meg. Táblázatát ezért hálóba rendezte el. Egyik francia kortársa, Béguyer de Chancourtois, csigavonalban sorakoztatta fel az elemeket úgy, hogy a rokon elemek egymás fölé kerüljenek. Dimitrij Mengyelejev mélyebb összefüggéseket is felfedezett; táblázatában (amelyet eredetileg oktatási célokra szánt) a rokon elemeket vízszintes sorokba rendezte, de a táblázatot hamarosan kilencven fokkal elforgatta; így keletkezett a jól ismert elrendezés.
Crookes modellje |
Az elemek transzmutációjára Ernest Rutherford mutatott példát ahogyan õ nevezte az "új alkímia" révén. Rutherford ugyan nem tért vissza a szimbólumok alkímiai gazdagságához, de a RutherfordBohr-féle atommodell, amelynek atommagja körül elliptikus pályán keringenek az elektronok, századunk egyik ikonja lett.
G. N. Lewis ezt az atommodellt használta fel vegyérték-elméletében,19,20 amely szerint az atomok elektronok leadásával, felvételével vagy elektronpárok kialakításával kapcsolódnak össze. A szerkezeti képleteken megjelentek az elektromos polaritást jelölõ + és jelek.21,22
Linus Pauling "molekula-architekúrái"23
között szabályos sokszögek, "golyó és
pálcika" modellek, rugalmas, léggömbszerû Michelin-figurára
emlékeztetõ molekulaábrázolások is
szerepelnek, s a golyók és pálcikák kontúrjai
néha elhalványodnak, mert a XX. századi atomok nem
Isaac Newton "szilárd, tömör, kemény és
áthatolhatatlan" részecskéi.24
Pauling rezonancia-elméletében az az elgondolás jut
szerephez, hogy egy molekula, például a benzol különféle
lehetséges szerkezetei jobban megközelítik a valóságot,
mint bármely modell önmagában.
Formák és korlátok
A butadién reprezentációi
Mary Jo Nie nyomán |
Pauling követõi ragaszkodnak ahhoz, hogy a szerkezeti kémia nem "csupaszítható le" jobban a fizikára, mint az építészet; minden mûvészetnek megvannak a korlátai, s az építészeknek a fizika korlátain belül kell maradniuk. Ugyanígy azoknak a vegyészeknek is a természet törvényeit kell követniük, akik a természetben eddig ismeretlen molekulákat állítanak elõ. De minden törvény sok szabadsági fokot is megenged, és az ábrázolásban is hasonló szabadságot élvezünk. Mary Jo Nye az elméleti kémia kialakulását vizsgálva25 a molekulák számos alternatív ábrázolását mutatja be. Mindegyik változatnak megvan a szerepe és a kontextusa, mindegyik az anyag más-más aspektusára hívja fel a figyelmet.
Az ábrázolás egy másik elegáns módja a betûk elhagyása; a benzol képe tehát egyszerû hatszög, a bonyolultabb molekulák modelljei drótókból hajlított szobrokként jelennek meg. A különleges formák a vegyészeket is izgatják, amint Alex Nickon és Ernest Silversmith játékos nevei példázzák:26 a molekulák a 'lámpán', 'templán' (lampane, churchane) nevet kapján a formák hasonlósága alapján.
Ebben a sorozatban Roald Hoffmann 'kempingasztal' molekulája is szerepel, amelyhez mások készítettek háromlábú székeket. Hoffmann Chemistry imagined27 címû érdekes munkájában, melyben egy kiállítás kollázsait reprodukálja, hétféle módon ábrázolja a kámformolekulát, majd felteszi a kérdést: "Melyik a helyes a hétféle ábrázolás közül? Melyik a molekula? Nos, mindegyik, és egyik sem. Mindegyik modell; bizonyos esetekben alkalmas, máskor alkalmatlan reprezentáció."
A Cornell
Theory Center egyik
számítógépes fehérjemodellje |
'... erõs fény mutatkozott a negatív huzalnál, és az érintkezési pontnál ... lángoszlop csapott fel. ... A gömböcskék gyakran már keletkezésük pillanatában elégtek, néha hirtelen felrobbantak és kisebb gömböcskékké váltak szét, amelyek heves égés közepette nagy sebességgel repültek a levegõben, s gyönyörû tûzcsóvákat húztak'.30,31 Ma már nem így írják a tudományos dolgozatokat.
A szuperszámítógépek segítségével
a vegyészek túlléphetnek a "golyó és
pálcika" modelleken, s a folyamatokat szimulációkkal
követhetik nyomon.32 Ezek a képek
a laikus számára gyakran tetszetõsek, de talán
megtévesztõek, ám a magyarázatok ma már
nem titkosak, és szorosabban kötõdnek a kísérletekhez,
mint az alkímia világában. Nyilvánvaló
azonban, hogy a vegyész munkájával együtt jár
az ábrázolás, a láttatás; a kémikus
nemcsak a szavak, hanem a képek nyelvén is beszél.
Vissza a Teázóba | http://www.kfki.hu/chemonet/ http://www.ch.bme.hu/chemonet/ |