Physiologia
Epicuro – Gassendo – Charltoniana:
avagy a természettudomány épülete
az atomok hipotézisébõl kiindulva, amelyet
Epikurosz alapozott meg, Petrus Gassendus javított
és Walter Charleton bõvített ki
(Részletek)
Az 1654-es londoni kiadás reprintje, Johson Reprint Corporation, New York, London, 1966
Második könyv
Az atomok létének bizonyítása
I. fejezet
I. rész
2. cikkely
Minden test, egyetemes definíció szerint, vagy ... olyan,
amibõl felgyülemlés és egyesülés
által az összes konkréció keletkezik; ezeket
a fiziológusok közönségesen principiumnak,
primordiumnak,
componentiumnak, ám a leggyakrabban
elementumnak és materia primának nevezik. Vagy
... olyan, ami az elõbbibõl koacerválódik és
egyesül, vagy olyan, ami sok különálló részecskekomponensbõl
áll. Az elõzõ teremtéssel keletkezett
és ellenáll a pusztulásnak, az utóbbit alkotással
hozták létre, és a pusztulás által elenyészhet.
Az elsõ
egyszerû és eredeti ...
3. cikkely
Minden tudós társaság inkább csak tárgyalja,
és nem definiálja, hogy melyek ezek az elsõ, egyszerû,
megalkothatatlan, elpusztíthatatlan, univerzális komponensek,
vagy közönséges nyelven, mi az összes konkréció
általános anyaga. ... Mindenki egybehangzóan vallja,
hogy léteznie kell egy olyan egyetemes anyagi princípiumnak,
amelybõl az összes konkrét anyag felépül,
és amelyre végül, a pusztulás által, elbomlik.
Következésképp ennek az anyagnak az elpusztíthatatlanságát,
vagy azt a végsõ pontot, ahol minden bomlás abbamarad,
senki nem vonja kétségbe, legfeljebb azok, akik a geometriai
és a fizikai alapelveket összekeverve arra a veszélyes
abszurdumra jutnak, hogy egy valódi kontinuum végtelenül
osztható. Ezért, mivel a testi valóság
alapvetõ magyarázata vagy alakszerûsége egyedül
a kiterjedés, vagy a hosszúság, magasság
és mélység valódi mértéke, amint
korábban, a harmadik fejezetben bebizonyítottuk, ... és
mivel semmi sem lehet az anyag vagy a fizikai kiterjedés
gyökere
vagy kezdete, csak ... az, ami oly parányi és szilárd,
hogy a természetben semmit sem képzelhetünk nála
kisebbnek és tömörebbnek (amint a matematika vagy
az imaginárius kontinuitás gyökere a pont,
úgy a fizikai vagy érzékelhetõ kontinuitás
gyökere a legkisebb mennyiséggel bíró test),
azaz Demokritosz, Epikurosz és követõik ATOMJA,
és Cartesius érzékelhetetlen részecskéje:
így a nyilvánvaló szükségszerûség
alapján megállapíthatjuk, hogy ... az oszthatatlan
testek vagy atomok kivételével egyetlen princípium
sem jogosult arra, hogy az elsõ univerzális anyag összes
tulajdonságára vagy attribútumára igényt
tartson. ...
7. cikkely
(3) LÉTEZÉSÜKET illetõen; egyetlen józan ítélõképességû ember sem vonhatja hosszan kétségbe, hogy vannak olyan dolgok, mint az atomok vagy a felbonthatatlan testek a Rerum naturában.
(1) A természet nem teremthet semmit a semmibõl, és semmilyen dolgot sem apaszthat semmivé: ez olyan axióma, amelynek nyugalmát soha nem zavarták meg, még azok sem, akik támadták az elsõ fogalmak bizonyosságát, és a geometriát csalással vádolták. S ha ez így van, kell lennie valamilyen közös anyagnak vagy egy univerzális valaminek, ami megalkothatatlan és elpusztíthatatlan, és mivel elõbb létezik, az összes dolog ebbõl épül fel, és mivel nem oszlatható fel, élettartama végén minden dolog erre bomlik le.
...
8. cikkely
A természet a testeket rendkívül parányi vagy érzékelhetetlen részecskékre bontja le; ez kétségtelenül nyilvánvaló úgy az élõlények táplálásakor (élelmüket sok olyan érzékelhetetlen részecskévé párologtatja el, amelybõl a test tápláléka áll, különben nem lehetne általános egymásra épülés, növekedés, asszimiláció), mint a holt testek elhamvasztásakor. Ezt az alapot Des Cartes helyesen gondolta oly biztosnak és nyilvánvalónak, hogy az érzékelhetetlen részecskék létezését elegendõnek tartotta ebbõl bebizonyítani. Talán majd azt mondják (írja), hogy minden testben több olyan részt is szemügyre veszek, amelyek annyira kicsinyek, hogy nern lehet érzékelni ôket. És tudom jól, hogy ezt azok, akik érzékeiket a megismerhetô dolgok mértékének veszik, nem fogják helyeselni. Ámde nagy igazságtalanságnak tûnik számomra az emberi okoskodással szemben, ha nem akarjuk, hogy messzebbre jusson a szemnél, és senki sem kételkedhetik benne, hogy vannak annyira pici testek, hogy egyetlen érzékünk sem észlelheti ôket, csupán azt kötve ki, hogy vegye fontolóra, mely testek adódnak hozzá minden alkalornmal az állandóan, fokozatosan növekvô dolgokhoz stb. (A filozófia alapelvei, IV. rész, 201.) (Dékány András fordítása)
...
11. cikkely
(2) Ami a bizonyítást illeti; amint az Univerzumban létezik aliquid inane, valami oly tisztán üres, hogy minden testi valóságtól teljesen meg van fosztva, úgy léteznie kell aliquid corporeumnak is, oly tisztán testtel bíró vagy szilárd valaminek, ami minden ûrtõl teljesen meg van fosztva, aminek különös szilárdságára csak az atomok tarthatnak igényt oszthatatlanságuknál fogva: ezzel az atomok léte be van bizonyítva. Ezt a magyarázatot Lucretius igen elegánsan fogalmazza meg:
És végül: ha üres tér nem tátongna
sehol sem,
Minden zsúfolt lenne, viszont ha a dolgok az ûrben
Nem lennének, s nem foglalnának el helyet abban,
Minden tér iszonyú ûrként tátongana,
pusztán.
(Lucretius: A természetrõl (De rerum natura), I. könyv
Tóth Béla fordítása)
...
IV. fejezet
Az atomok legfontosabb tulajdonságai
I. rész
2. cikkely
Atomjaink TULAJDONSÁGAI általánosra és
specifikusra válnak szét. Általános
tulajdonságok: 1) a szubsztancia hasonlósága;
mivel minden atom egyaránt testtel bír és szilárd,
lényegében azonosnak, vagy egy és ugyanazon természetûnek
kell lennie, mert az esszencia különbözõségérõl
nincs tudomásunk. ... Ebben a tekintetben nincs különbség
az atomok között. 2) Nagyság, vagy mennyiség,
ami nem hiányozhat, hiszen az atomok nem matematikai pontok, hanem
anyagi valóságok, és a mennyiség vagy a kiterjedés
az anyag sajátos és elidegeníthetetlen tulajdonsága;
tehát mindennek, aminek anyag van, kiterjedése is van. 3)
Alak, amely a mennyiség lényeges kísérõje.
Amennyiben az atomok a legkisebb testek, és képzeletbeli
pontokra átellenben állnak, valós méretekkel
kell rendelkezniük, minek következtében ezek a méretek
a végpontokban vagy a felületen végzõdnek, vagyis
meghatározzák az alakot. ... Alakjuk nem síkbeli,
hanem szilárd, ahogyan Euclides írja (lib. 2. def.
1.) solidum est, quod longitudinem, latitudinem et crassitudinem habet
[szilárd, amelynek hossza, szélessége, vastagsága
van]. 4) Nehézség vagy súly, amely a szilárdság
szempontjából is fontos, és mozgásuk alapja.
... Mármost ez utóbbi három tulajdonság bármelyikét
tekintve az atomok különbözhetnek egymástól.
Ha a nagyságot vesszük, néhány nagyobb lehet,
mint a többi, ha az alakot, néhány gömb alakú
lehet, mások kocka alkúak, egyesek simák, mások
érdesek stb., és ha a súlyt nézzük, néhány
súlyosabb, a többi kevésbé súlyos lehet,
de ez mozgásuk gyorsaságát vagy lassúságát
nem befolyásolja, mert korábban bebizonyították,
hogy két, különbözõ súyú test
egyfoma sebesen süllyed.
...
4. cikkely
Az atomok speciális tulajdonságai például
az alak bizonyos megnyilvánulásaihoz kapcsolódnak,
ilyen a simaság, a hegyesség, a szögletesség,
és ezek ellentétei, az érdesség, a tompaság,
a kerekdedség stb. ... Az összes ilyen tulajdonság,
tehát mind az általános, mind a specifikus ... egynemû
és elválaszthatatlan. A többi tulajdonság
rárakódik csak az atomokra, ilyen például az
egyesülés, az összekapcsolódás, a
helyzet, a rend, a szám stb., amelyekbõl
az összetett testek tulajdonságai származnak. ...
...
IV. rész
10. cikkely
Ateizmust támadó könyvünkben, a világ semmibõl való teremtését tárgyaló fejezetben, alkalmunk volt megvizsgálni és megtisztítani a salaktól Epikurosznak azokat a zavaros tanait, amelyek vagy abszurdak, vagy ateisták. Nem engedhetjük el azonban az Olvasót enélkül a rövid bírálat nélkül. A következõ állításokat kell elvetnünk: 1) az atomok örökké léteztek a végtelen térben, 2) mozgási képességük örökké bennük rejlett, és semmilyen külsõ eredetre nem vezethetõ vissza, 3) elválaszthatatlan súlyuk nem hat középpontra, 4) a merõlegestõl elhajló mozgásuk természetes velejárója a súly miatti merõleges süllyedéstõl való eltérésnek. Ezek helyett a következõket javalljuk: 1) Az atomokat Isten ex nihilo [a semmibõl] teremtette, mint a világ elegendõ anyagát, az örökkévalóságnak abban a részében, amelyet végtelen bölcsessége alkalmas idõpontnak ítélt; 2) teremtésükkor Isten belsõ energiával vagy a mozgás képességével erõsítette meg vagy itatta át õket, és ezt a világon végbemenõ minden természetes hatás vagy mozgás [ezek megkülönböztethetetlenek] elsõ okának tekinthetjük; 3) súlyuk nem létezhet középpont nélkül; 4) belsõ mozgatóerejük miatt állandóan keveredniük kell egymás között a mozgatóerõ betáplálásától kezdve addig, amíg a természet bérbevétele le nem jár. Ezekkel a korrekciókkal Epikurosz vélekedésének mérgezõ része tudatlanságunk egyik leghatékonyabb ellenszerévé alakulhat át: az atomok mennyisége az összes konkrécióhoz elegendõ, s különbözõ alakjaikból és mozgásaikból ered az anyagok összes minõsége és hatása, amint a következõ tárgyalásban sorra bebizonyítjuk. ...
Vissza | http://www.kfki.hu/chemonet/
http://www.chemonet.hu/ |