Ph.D.-tézisek a Kertészeti Egyetemen
Doktori összefoglalók

 
 

Szabó Erzsébet:
A grafikai jelek alkalmazása és jelentõsége a csomagolt élelmiszerek jelölésében
Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, 1995
 

Az értekezésben a grafikai jelek alkalmazásának és jelentõségének szerepét kívánjuk bemutatni a csomagolt élelmiszerek jelölésében, elsõsorban a hazai jelölési gyakorlat és szabályozás továbbfejlesztése érdekében. Ehhez kapcsolódóan célul tûztük ki:

A téma kifejtéséhez a következõ feladatokat végeztük el: Az értékelés új tudományos eredményei az alábbiakban összegezhetõk:
  1. Elsõként foglalkoztunk az élelmiszerek jelölésében használt grafikai jelek átfogó elemzésével

  2.  
  3. A grafikai jelek átfogó elemzéséhez választott jelelméleti és kommunikációelméleti megközelítés újszerû és egyben lényeget megragadó látásmódot képvisel.

  4.  
  5. A fogyasztói értékesítés folyamatára vonatkoztatva felállítottuk az élelmiszerjelölés funkciórendszerét és ebbõl kiindulva levezettük a grafikai jelek csoportosítását.

  6. A grafikai jelek elsõdleges funkciójuk alapján hat jeltípusba sorolhatók: minõségjelzõ jelek, cselekvést szabályozó jelek, tanúsító jelek, fogyasztót motiváló, késztetõ jelek, környezetvédelmet támogató jelek, kereskedelmi forgalmazást segítõ jelek.
     
  7. Az elvégzett elméleti-szemléleti feltáró munka és a gyakorlati elemzések olyan ismereteket közvetítenek, amelyek alkalmasak a vállalati csomagolás jelölésfejlesztõ tevékenység támogatására.

  8. Felmértük továbbá a nemzeti szintû grafikai jelegységesítés lehetõségeit is és javaslatot tettünk annak megvalósítására. Legsürgetõbb feladatnak a szabadon választható jelölésekkel ( képi és írásos egyaránt ) szemben támasztott követelmények körülhatároltabb megfogalmazását és hatékonyabb érvényre juttatását tartjuk. Ehhez kapcsolódóan szükség van az élelmiszerjelölés szabályozásának pontosítására, az érdekelt felek együttmûködésének fokozására és a hatósági élelmiszerellenõrzõ hálózat címkeengedélyezési feladatra való felkészítésére.
     
  9. Összefoglaltuk a grafikai jelek elõtérbe kerülését elõidézõ tényezõket, képet alkottunk a grafikai jelek jövõbeli szerepérõl és fejlõdési irányairól.

  10. Az egyértelmû jelentés-hozzárendeléssel képzett jeleknél a változás tendenciája nagyon lassan, de az egységesítés irányába halad. A grafikai jelek megfogalmazását mindenféleképpen meg kell elõznie az adott egységesítési szinten a jel által képviselt tartalom értelmezésében és gyakorlati alkalmazásában létrejövõ megállapodásnak. A megállapodás a cselekvést szabályozó jeleknél értelemszerûen könnyebb, mint a minõségjelzõ jeleknél, ezért az egységesítés megkezdésére a tárolással és kezeléssel foglalkozó jelek a legmegfelelõbbek.
    A megbízható választáshoz támpontot adó tanúsító jelek további virágzása várható, ezzel összefüggésben védjegyjogi szabályozásukról szükséges gondoskodni.
    Mivel a grafikai jelek megtévesztésre való alkalmassága szubjektíven értelmezhetõ fogalom, a Nemzetközi Reklám Kódex és a claimekre vonatkozó elõírások rendszeres felülvizsgálata elengedhetetlen.
     
  11. Következtetéseket vontunk le a grafikai jelek helyes illesztésérõl a kommunikációs rendszer egészébe.

  12. A grafikai jelek részei egy bonyolult kommunikációs rendszernek, szükséges, de nem elégséges feltételek annak megfelelõ mûködéséhez. Mivel a jövõben mind a fogyasztási mintákban, mind a termékvilágban további differenciálódás várható, a jelek szerepe felértékelõdik.
    Ezzel párhuzamosan fejleszteni kell azokat a technikákat, amelyek a kialakított grafikai jelek megfelelõ mûködését eredményezik. (Ide tartozik - többek között - a fogyasztók képzése pl. környezetvédelmi, egészségnevelési kérdésekben.)
     
  13. A összefüggések megragadásának mélységéig foglalkoztunk a grafikai jelek és a versenyképesség kapcsolatával. A versenyképességgel legszorosabb kapcsolatban a védjegyek, márkajelek, az arculatformáló elemek és a tanúsító jelek állnak A többi grafikai jelnél a versenyképességre gyakorolt hatás attól függõen változik, hogy adott terméknél az illetõ jel ill. az azt megtestesítõ termék mennyire képes kielégíteni a fogyasztó ízléssel, divattal, értékrenddel stb. kapcsolatos igényeit. A jelekkel történõ kommunikáció elõtérbe kerülésével párhuzamosan nélkülözhetetlenné válik a témakört támogató célorientált vizsgálatok (piackutatás, Semio-pack Test stb.) bevezetése.
Az értékelésben foglaltak gyakorlati hasznosítására és a téma jövõbeli mûvelésére vonatkozóan az alábbi megállapítások tehetõk:

A választott téma szépségét és egyben nehézségeit is jelzi, hogy mind a csomagolás - jelölés vállalati kialakítása, mind pedig annak hatósági kontrollja, felügyelete különbözõ szakemberek, szakterületek összehangolt együttmûködését igényli. Ezért az értekezés talán legnagyobb, gyakorlatban hasznosítható eredménye az lehet, hogy feltáró és összegzõ jellegénél fogva minden érdekelt (formatervezõ, minõségellenõrzõ, marketing szakember, hatósági munkát végzõk) számára szemléletformáló alapismereteket képes nyújtani, s ezáltal megkönnyíti együttmûködésüket, közös problémamegoldásukat.

Ennek érdekében eddig is szerepeltünk különbözõ fórumokon, és továbbra is szorgalmazni kell ezen ismeretek bevitelét a szakmai köztudatba.

A jelalkalmazási gyakorlat felmérésekor nagyon gyengének találtuk a szabadon választható jelölésekkel szemben támasztott követelmények érvényre juttatását. A verseny- és fogyasztóvédelem hatékonyabbá tétele érdekében ezen a területen az érdekeltek együttmûködésével elõrelépés szükséges, melyhez a dolgozatban foglaltak elõzményként rendelkezésre állnak. Reményeink szerint a feltárt ismeretek alkalmasak arra, hogy támaszt nyújtsanak a hatósági élelmiszerellenõrzõ hálózat szakemberei címkeengedélyezési feladatra való felkészítéshez, továbbá a fogyasztóknak az élelmiszerjelölésrõl szóló tájékoztató, "nevelõ" anyag összeállításában.

A dolgozatban foglaltak - többek között - kiindulópontul szolgálhatnak arra, hogy a társadalom számára elfogadott és követésre méltó értékek közvetítésében (környezetvédelem, egészségtudatos táplálkozás) a központi grafikai jelkialakítás megfelelõ szerepet kapjon, valamint elõmozdíthatják a vállalati grafikai jelalkalmazási gyakorlat felülvizsgálatát.

Az elvégzett témakör feltárás biztosítja a további elemzések megfelelõ szemléletét és a jelenségek leírásához elengedhetetlen fogalomkészletet.

Úgy gondoljuk, az értekezéssel sikerült hozzájárulni élelmiszereink információtartalmának javulásához, versenyképessége növeléséhez, a fogyasztói szempontok jobb érvényesítéséhez. A grafikai jelek alkalmazása olyan idõszerû kérdés, amelyet a fentiek és a dolgozatban foglaltak figyelembevételével a jövõben is mûvelni szükséges, mind termékeink versenyképessége, mind pedig a fogyasztóvédelem szempontjainak érvényesítése érdekében, összefoglalóan egy jobb életminõség megvalósításáért.
 
 
 

Vissza a lap tetejére