Ph.D.-tézisek a Kertészeti Egyetemen
Doktori összefoglalók

 
 

Domján Erika:
A hypertext gondolat felhasználása az üzemtan oktatásában
Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, 1996.
 

Még a legelmélyültebb olvasás közben is gyakran elkalandoznak gondolataink. Általában nem csupán az unalom a ludas a dologban, hanem arról van szó, hogy az emberi gondolkodás természetébõl fakadóan továbbgondoljuk az olvasottakat, illetve más gondolatok is indukálódhatnak a témával kapcsolatban az ember fejében. Ki ne érezte volna már olvasás, tanulás közben, hogy az éppen érintett témát jobban körül kellene járni, bizonyos szakkifejezéseket le kellene fordítani vagy csak egyszerûen jó lenne pontosítani a fogalmakat. Tulajdonképpen a lábjegyzetek, indexelt kiegészítések is ehhez próbálnak segítséget nyújtani, azonban ezek terjedelme korlátozott. Nem beszélve azokról az esetekrõl, amikor az adott hivatkozás egy másik dokumentumra vonatkozik, amely esetleg nincs is a birtokunkban, vagy a könyvtárban is csak nehezen érhetõ el.

A legtöbben úgy próbálják áthidalni ezeket a problémákat, hogy könyvhegyek mögé bújva tanulnak, dolgoznak. Murphy törvénye azonban ezekben az esetekben is mûködik, miszerint "mindig csak az az egy könyv hiányzik a polcodról, amire éppen szükséged lenne". Bizonyára Vannevar Bush (1890-1974) is gyakorta átélte ezt az érzést, ezért már a harmincas években kigondolta, majd jóval késõbb, 1945-ben az Atlantic Monthly címû folyóiratban publikálta is elképzelését az "As We May Think" címû cikkében. Az általa megálmodott rendszernek a Memex (memory extender) nevet adta, amely a hypertext-gondolat elsõ konkrét megfogalmazásának tekinthetõ.

Bush már ekkor felismerte a tudományos információk robbanásszerû növekedésébõl fakadó veszélyeket. Attól tartott, hogy megfelelõ eszköz hiányában még a specialisták sem tudják majd nyomon követni a szakterületükön bekövetkezõ gyors fejlõdést. Olyan megoldást keresett, amely az információk közötti könnyebb eligazodás lehetõségét teremti meg a gondolkodó ember számára. Elképzelése - amely nem számítógépes megoldás volt, hanem a mikrofilm felhasználásán alapult - az eredetileg leírt formában soha nem valósult meg, de rengeteg ember fantáziáját megmozgatta és indította el másfajta megoldások keresése felé. Tulajdonképpen nem történt más, minthogy mûködött az emberek asszociatív gondolkodása, amely segítségével általában egy ötletbõl elõbb-utóbb kézzel fogható valóság lesz.

Az elsõ hypertext-rendszer még nem számítógépes rendszer volt, mert abban az idõben még a szakemberek sem tartották elképzelhetõnek, hogy a számítógépet olyan “alantas” dolgokra is fel szabad használni, mint például a szöveges információk alkotása, tárolása. Bush cikke mintegy ötven éve jelent meg; víziója napjainkra valósággá vált.

A ma ismert összes hypertext-rendszer az asszociatív indexelés módszerét alkalmazza, amely eljárás az emberi gondolkodásnak jobban megfelel, mint a könyvek szekvenciális felépítése. Be kell látnunk, a Gutenberg-galaxis vége mindennapi valósággá válik, akár tetszik nekünk, akár nem. Természetesen úgy gondolom, hogy a fejlõdéshez kötelességünk alkalmazkodni. A hypertext-rendszer használatával folyamatosan kicserélhetjük azokat az anyagrészeket, amelyek elavulnak, vagy a jogszabályi környezet változása miatt módosulnak. Kereszthivatkozások rendszerének kialakításával elérhetjük, hogy a hallgatók felismerjék az összefüggéseket és azokat alkalmazva tudásuk megalapozottabb legyen. A további fejlesztések lehetõvé teszik az alapozó- és a szakmai tárgyak összekapcsolását is, ezzel az egyes tantárgyak között meglévõ logikai összefüggések is nyilvánvalóbbá válnak a hallgatók számára. Ezzel a diáknak arra is lehetõség nyílik, hogy a régebben tanultakat átismételje, újra felidézze vagy éppen pótolja a mulasztottakat.

A program részét képezi az eddig is használt gyakorlati feladatlapok sora, amelyeket a kereszthivatkozások segítségével elméleti anyagrészekkel és egymással is összekapcsolunk. Ennek segítségével a példamegoldások egyszerûbb feladatot jelentenek majd, hiszen a szükséges elméletet egyetlen mozdulattal a képernyõre varázsolhatják, majd annak elolvasása után könnyedén visszatérhetnek a feladatmegoldásra.

Az elkészített jegyzet csak olvasható, azt a hallgató nem szerkesztheti át. Természetesen megjegyzéseit az erre a célra nyitott programrészbe feljegyezheti, de az eredeti programot ezek a kiegészítések nem befolyásolják. Ez a lehetõség tovább könnyíti a tanulás folyamatát, hiszen a legtöbb diák tanulása során saját gondolataival is kiegészíti jegyzeteit.

Minden témához részletes irodalomjegyzék csatlakozik, amely segítségével a hagyományos dokumentumok (könyvek, folyóiratok) nyújtotta lehetõségekre is felhívjuk a hallgatók figyelmét. A hypertext rendszerben készült tananyag az egyetemi hálózaton keresztül mindenki számára könnyen elérhetõvé válik (kollégiumok, könyvtárak, géptermek, tanszékek számítógépein keresztül). Ezáltal jelentõsen csökkenthetõk az oktatási költségek, hiszen sem a jegyzet, sem a feladatlapok elõállítására, sokszorosítására nincs szükség.

A hypertext alkalmazása lehetõvé teszi a hallgatók önálló, helytõl és idõtõl független felkészülését és az egyéni ütemû tanulás lehetõségét. A oktatói irányítással megszerzett tudás birtokában több idõ jut a személyes konzultációkra, a személyreszabott feladatok egyéni értékelésére. Ezek az elõnyök alkalmassá teszik a rendszert a levelezõ- és távoktatásban történõ felhasználásra is.

A hypertext koncepció széleskörû nyilvánosságot is feltételez. Általában az elkészült anyagok a hálózaton keresztül más intézmények számára is könnyen elérhetõk, ezáltal hasznosíthatók a többi agrárfelsõoktatási intézményben is. Ezek az információk CD-n is terjeszthetõk, így elérhetõvé tehetõk olyanok számára is, akik nem élvezik a hálózati rendszer elõnyeit. A CD-k felírása, terjesztése és frissítése szintén gyorsabb és olcsóbb, mint a tankönyvek, jegyzetek megírása és nyomdai elõállítása.

A számítástechnika rohamos fejlõdése új lehetõségeket teremt az üzemtan oktatásának korszerûsítésében. Az így szerzett ismeretek birtokában a fiatal kertészmérnökök jobban megfelelnek majd a velük szemben támasztott követelményeknek.
 
 
 

Vissza a lap tetejére