Korai prólkozások
A reprodukció még a
merénylet elõtt készült |
A papírkonzerváló szakemberek tanácsára a National Gallery a rajzot laminált (többrétegû) üveggel védte meg, és légkondicionált termben állította ki, ahol a fényforrásokat színtelen UV-szûrõvel fedték le.
A lövést követõen a múzeum fõrestaurátora, Martin Wyld, egy szakértõcsoportot kért fel a kár megállapítására és a mûkincs restaurálására. Bár az üveg megvédte a papírt a lövedéktõl, a lövés ereje lyukat ütött az egyik belsõ üvegrétegben, s a szétrepülõ üvegpor áthatolt a papíron és a vásznon. Sok apró papírdarabka levált, néhány két rétegre hasadt. Körülbelül 150 mm hosszú felület rongálódott meg, a kép itt be is nyomódott.
Helyreállítás
A papírkonzerváló szakemberek nemcsak a lövés
nyomát akarták eltüntetni, hanem az eredeti papír
savasságát is igyekeztek mérsékelni. (A vizsgálatok
szerint a papír nagyon savas volt, pH-ja csaknem 3-ra csökkent.
A cellulózrostok hidrolízise kb. 5,5-nél kisebb pH-n
felgyorsul, és a rostok felszakadása miatt a papír
gyengévé, törékennyé válik.)
A képrõl sok fotó készült, hogy megállapítsák a meglazult, levált papírdarabkák helyét. Mindegyik darabkát megszámozták, és külön dobozba tették. A félig elsötétített szobában a képet száloptikával világították meg: az üvegtörmelék helyét a felcsillanó fény árulta el. Az üveget "porszívós" csipesszel távolították el.
Ezután következett a papír kisimítása. A legjobb módszert szimulációs kísérlettel – egy kriminalisztikai laboratórium segítségével – választották ki. Egy mesterségesen öregített papírt fakeretre erõsítettek és a merénylethez hasonlóan rálõttek az üvegen keresztül. A kísérletek alapján úgy döntöttek, hogy ultrahangos nedvesítõberendezéssel puhítják meg a rajzot. A restaurátorok a puha felületen apró, rozsdamentes lapáttal egyengették ki a lövés okozta torzulásokat. Az új helyükre került részeket porszívószerûen mûködõ eszközzel rögzítették.
A savasság csökkentése érdekében a papír mögötti vásznat finom, ír vászonnal és savtalanított, vízszívó, famentes papírral "bélelték". A vizsgálatok szerint az eredeti papír pH-ja 5,0-re nõtt.
A munka utolsó fázisában visszahelyezték
a meglazult papírdarabokat. A vászon hátoldalát
keményítõs ragasztóval kenték be. A
papírdarabokat sebésztûvel és sebészcsipesszel
tették a helyükre. A mûvelet végén csak
1 cm2-nyi hiányzott az eredeti papírból.
A hiányt korabeli papírral pótolták. A XVIII.
századi restauráció ráncait hígított
búzakeményítõs ragasztó befecskendezésével
igyekeztek kisimítani. A képet a következõ 75–100
évben nem kell a szakembereknek újra a kezükbe venniük.
Vissza | http://www.kfki.hu/chemonet/
http://www.ch.bme.hu/chemonet/ |