KÖNYVEK A MŰSZAKI KIADÓTÓL
KÉMIA
KÉMIAI ÖSSZEFOGLALÓ
Bodonyi Ferenc, Pitter György A mű szerzői igyekeztek az általános kémia fejezeteit úgy felépíteni, hogy az tükrözze a tudomány fejlődését, foglalja össze a legfontosabb kémiai törvényeket, megteremtve az alapot a szervetlen kémia és a szénvegyületek kémiájának elsajátításához. |
|
KÉMIA I. Nemfémes elemek és vegyületeik
Balázs Lórántné, Tóth Zsuzsa A tankönyv a nemfémek szervetlen kémiáját tárgyalja, a megértéshez szükséges kémiai fogalmakkal párhuzamosan. Megismertet az atomszerkezettel, az első- és másodrendű kémiai kötésekkel, a molekulák szerkezetével, a kötéserősség, a kristályszerkezet és a halmazok tulajdonságai közötti összefüggésekkel, a savak, a a bázisok, a hidrolízis fogalmával, a kémiai reakciók típusaival, valamint ezek jelekkel történő felírásával. Foglalkozik környezeti problémákkal, az anyagok ipari felhasználásával és előállításával is. |
|
KÉMIA III. Szerves kémia. Munkafüzet
Albert Viktor, J. Balázs Katalin A tankönyv anyagához kapcsolódó munkafüzet különböző típusú feladatai a tanulók otthoni felkészülését, a gyakorlást és a tanár munkáját egyaránt megkönnyítik. Az egyes témák a definíciók számonkérésével kezdődnek, aztán a tananyag ismertetése, majd a megértést ellenőrző és az összefüggések feltartását célzó feladatok következnek. |
|
KÉMIA III. Szerves kémia
Albert Viktor A tankönyv első fejezetéből a tanulók a szerves és szervetlen vegyületek közti különbségeket és a legfontosabb szerves kémiai alapfogalmakat ismerhetik meg. A további fejezetek tárgya a szénhidrogének, az oxigéntartalmú szerves vegyületek. Végül gyakorlatias szempontok alapján tekinti át a szerves vegyületek előállítását és felhasználását a nyersanyagoktól a fontosabb köztes termékeken át a végtermékekig, lehetőséget adva a korábban tanult fogalmak ismétlésére és a biokémiai tanulmányok megalapozására is. |
|
KÉMIA II. Fémek és vegyületeik
Tóth Zsuzsa A tankönyv első fejezete áttekintést ad a fémek szerkezetéről, fizikai és kémiai sajátságairól és az ötvözetekről. A további fejezetek témái az s-mező fémei és legfontosabb vegyületeik; a p-mező fémei és legfontosabb vegyületeik, valamint a d-mező elemei, az átmeneti fémek. A tankönyv a fémek és fémvegyületek tulajdonságain túl azok a gyakorlati felhasználására, környezeti hatásaira is kitér. |
|
KÉMIA IV. Általános és környezeti kémia
Balázs Lórántné, Kiss Zsuzsa Az elvontabb gondolkodást igénylő termokémia, reakciókinetika és az elektrokémia az életkori sajátosságok miatt került a kémiai tanulmányok égére, d tárgyalásuk során alkalom nyílik rá, hogy bizonyos fogalmak, jelenségek, eljárások más szempontok szerint és elméletileg jobban megalapozva újra szóba kerüljenek. A “Környezetünk kémiája” című fejezet témái között szerepel a levegőszennyezés, a füstköd, az üvegházhatás és az ózonlyuk. a “Kémia a háztartásban” és az “Egészséges táplálkozás című fejezet azokat az anyagokat és tulajdonságaikat veszi sorra, melyekkel naponta találkozunk. |
|
KÉMIA. Összefoglaló középiskolásoknak
Villányi Attila Ez a kötet a középiskolások kémiatananyagát dolgozza fel. Tartalmazza a jelenleg használatban levő tankönyvek legfontosabb fogalmait, összefüggéseit. Igyekszik egységesíteni az alternatív tankönyvek helyenként egymásnak ellentmondó fogalomrendszerét. Esetenként újszerű logikai rendszerben mutatja be a tanult összefüggéseket. Szükség esetén az alaptantervet meghaladó magyarázatokkal teszi világosság az ismereteket. Elsősorban a felvételire készülőknek, érettségizőknek, illetve fakultációsoknak, a nyolc- és hatosztályos középiskola utolsó két évében az érettségire és továbbtanulásra való felkészüléshez ajánlható. |
|
KÉMIA. Tesztgyűjtemény középiskolásoknak
Villányi Attila A kötet a “Kémia – Összefoglaló középiskolásoknak” című könyv kiegészítője, de önállóan is használható. Témakörökre bontva tartalmaz közel 2000 feleletválasztásos tesztet és több mint 55 táblázatos feladatot. A szerző az egyes feladatoknál jelzi, ha azok csak valamely tankönyvcsalád ismeretanyag a lapján oldhatók meg egyértelműen, vagy ha a megoldáshoz szükséges a kémia összefoglaló kötet. A tesztgyűjtemény nemcsak a feladatok helyes megoldását adja meg, hanem foglalkozik a megoldásnál gyakran előforduló hibákkal is. |
|
ÖTÖSÖM LESZ KÉMIÁBÓL I-II. KÖTET. Példatár és megoldások
Villányi Attila A kötet a kémiatanárok, a kémia iránt érdeklődő középiskolások és egyetemisták körében évek óta népszerű példatár átdolgozott és kibővített kiadása, mely lépésről lépésre vezeti be az olvasót a kémiai számítási feladatok megoldásába. A három fejezet mintegy 1600 fokozatosan nehezedő feladatának segítségével az alapfogalmak alkalmazásától a középiskolai versenyeken, illetve a főiskolákon és egyetemeken elvárt szintig jut el. A példatár kibővült próbafelvételi dolgozatokra és középiskolai versenyekre készített feladatokkal. |
|
5000 FELADAT KÉMIÁBÓL. Középiskolásoknak, felvételizőknek
Albert Viktor, Albert Attila Ez a könyv a 12-18 éves korosztály számára készült feladatgyűjtemény. Témájában felöleli az általános és középiskola teljes kémiatananyagát. Hasznos gyakorlókönyve lehet a diákoknak, mert a feladatgyűjtemény végén található megoldások segítségével önállóan ellenőrizhetik tudásukat. Az 50 tesztkérdésből álló feladatlapok különböző mélységben és különböző csoportosításban dolgozták fel a tananyagot, így az egyszerű iskolai dolgozatra való felkészüléstől a tanulmányi versenyekre, egyetemi felvételire való készülésig egyaránt hasznos segédkönyv. |
|
KÉMIA II. Fémek és vegyületeik. Munkafüzet
J. Balázs Katalin A Fémek és vegyületeik című tankönyvhöz készült munkafüzet a tankönyv fejezeteit híven követve ad alapos segítséget a tanuláshoz. Gyakorláshoz és számonkéréshez egyaránt felhasználható gondolkodtató kérdéseket és számítási feladatokat tartalmaz, jól használható órai munka keretében és az egyéni tanulásnál is. |
|
KÉMIA 7.
Albert Attila, Albert Viktor, Kiss Zsuzsanna, Paulovits Ferenc Az új általános iskolai tankönyvcsalád alkalmas alapozó taneszköze a továbbtanulni nem szándékozóknak, a humán gimnáziumba vagy nem szakirányú szakmunkásképző iskolába, szakközépiskolába készülőknek. Ugyanakkor a 14 éves koruk után kémiai szakirányú tanulmányokat folytatni kívánóknak is biztos alapot nyújt. A 7. osztályosoknak szóló kötetben a diákok megismerkedhetnek a kémiai alapismeretekkel, környezetük anyagaival, az atomok felépítésével, az atomok összekapcsolódásával kialakuló anyagi rendszerekkel és a kémiai átalakulások legegyszerűbb formáival. Ezekben a kémiakönyvekben a tananyag úgy épül fel, hogy mindig alapvetően a jelenségek megfigyelése, a tapasztalatok összegzése, illetve ezek alapján a magyarázat megadása és az általánosítások kerülnek előtérbe. A diákok rendelkezzenek minél több tényszerű ismerettel a környező világról, az abban végbemenő változásokról, hogy a későbbiekben ezekre építhessenek. Legfontosabb célunk, hogy a tanulókban kialakuljon a környezet iránti felelősség. Váljék életformájukká az anyagtakarékos, energiatakarékos, környezetkímélő és környezetvédő viselkedés. |
KÉMIA 7. Munkafüzet
Albert Attila, Albert Viktor, Kiss Zsuzsanna, Paulovits Ferenc Az új általános iskolai tankönyvcsalád alkalmas alapozó taneszköze a továbbtanulni nem szándékozóknak, a humán gimnáziumba vagy nem szakirányú szakmunkásképző iskolába, szakközépiskolába készülőknek. Ugyanakkor a 14 éves koruk után kémiai szakirányú tanulmányokat folytatni kívánóknak is biztos alapot nyújt. |
|
KÉMIA II. Szervetlen kémia
Villányi Attila Ez a kötet is három nagy fejezetre tagolható. Az év eleji ismétlés után először a nemfémes elemekkel ismerkedhetünk meg részletesen. A második fejezetben – a nemfémes elemeknél tanultakra építve – részletesen beszél a szerző a vízről, a savakról, bázisokról és sókról. Ezt követi a harmadik, a fémekkel foglalkozó fejezet. Mindhárom fejezetbe a szerző a tőle már megszokott igényességgel, de a korszerű didaktikai megoldásokat felhasználva, tárgyalja a tananyagot. |
|
KÉMIA 8.. Tankönyv
Albert Attila, Albert Viktor, Paulovits Ferenc Az új általános iskolai tankönyvcsalád alkalmas alapozó taneszköze a továbbtanulni nem szándékozóknak, a humán gimnáziumba vagy nem szakirányú szakmunkásképző iskolába, szakközépiskolába készülőknek. Ugyanakkor a 14 éves koruk után kémiai szakirányú tanulmányokat folytatni kívánóknak is biztos alapot nyújt. A nyolcadikosoknak szóló kötetnek a tananyaga a kémia egyik legérdekesebb ágát. A szervetlen kémiát tartalmazza. A periódusos rendszer logikáját követve veszi sorra először a nemfémes elemeket és vegyületeiket, majd ezt követően a fémeket és legfontosabb vegyületeiket. Ezekben a kémiakönyvekben a tananyag úgy épül fel, hogy mindig alapvetően a jelenségek megfigyelése, a tapasztalatok összegzése, illetve ezek alapján a magyarázat megadása és az általánosítások kerülnek előtérbe. A diákok rendelkezzenek minél több tényszerű ismerettel a környező világról, az abban végbemenő változásokról, hogy a későbbiekben ezekre építhessenek. Legfontosabb célunk, hogy a tanulókban kialakuljon a környezet iránti felelősség. Váljék életformájukká az anyagtakarékos, energiatakarékos, környezetkímélő és környezetvédő viselkedés. |
|
KÉMIA II. MUNKAFÜZET. Szervetlen kémia
Villányi Attila A könyvet kiegészítő munkafüzet szorosan a tankönyvhöz kapcsolódva segíti
az eredményesebb tanulást, egyaránt lehetőséget adva az egyéni gyakorlásra
és a tanári differenciálásra.
|
|
KÉMIA 8. Munkafüzet
Albert Attila, Albert Viktor, Paulovits Ferenc Az új általános iskolai tankönyvcsalád alkalmas alapozó taneszköze a továbbtanulni nem szándékozóknak, a humán gimnáziumba vagy nem szakirányú szakmunkásképző iskolába, szakközépiskolába készülőknek. Ugyanakkor a 14 éves koruk után kémiai szakirányú tanulmányokat folytatni kívánóknak is biztos alapot nyújt. |
|
A KVANTUMKÉMIA ALAPJAI ÉS ALKALMAZÁSA
Veszprémi Tamás, Fehér Miklós A könyv célja az, hogy szisztematikus bevezetést adjon a kvantumkémiába, és hogy az alapvető kémiai fogalmak valódi fizikai hátterét bemutassa. Egyrészt a kvantumkémia iránt érdeklődő egyetemi hallgatókat célozza meg, másrészt minden olyan szakembert, aki kíváncsi a kvantumkémia alkalmazására mindennapos kémiai problémák megoldásában. A könyv elolvasása után az olvasó számára világossá válik, hogy mik a kvantumkémia jelenlegi lehetőségei, illetve korlátai. A szerzők megpróbálják mindezt úgy elérni, hogy a felhasznált matematikai apparátus a szövegben minimális legyen. A magasabb matematikai felkészültséget kívánó magyarázatok elkülönítve, a fejezetek végén, a megjegyzések rovatban találhatók. |
|
A FIZIKAI KÉMIA ALAPJAI I.
Zrínyi Miklós A fizikai kémia ismerete segít megérteni a természet jelenségeit, és biztos alapot ad a kémia minden más területének tanulmányozásához. Összetett tudományról van szó, amely a termodinamikától az elektrokémián keresztül a reakciókinetikáig számos - ma már önállósult - tudományágból áll össze. Ez az összetettség okozza, hogy a fizikai kémia értelmezése és tanítása több, egymástól különböző felfogásban történhet. Gondoljunk csak Atkins és Moore rendkívül népszerű könyveire. Zrínyi Miklós is sajátos, csak rá jellemző felfogásban tárgyalja a fizikai kémiát. Szemléletmódjából kiérződik kolloidkémikusi múltja. Ez azonban nem hátrány, hanem előny, amely elsősorban szemléltető példáiban mutatkozik meg. Logikusan felépített, élvezetes stílusban megírt könyvet tart kezében az olvasó. Figyelmébe ajánlom a könyvet mindazoknak, akik kémiával, környezetvédelemmel vagy biológiával foglalkoznak, legyenek akár tanuló egyetemisták vagy tapasztalt szakemberek. Liszi János egyetemi tanár |
|
KÉMIA 9. Általános kémia
Villányi Attila A Műszaki Könyvkiadó az elmúlt években útjára indított egy új kémia-tankönyvcsaládot. A tankönyvek szerzője Villányi Attila, akinek korábbi könyvei, feladatgyűjteményei jól ismertek és nagy népszerűségnek örvendenek. Ebben a tankönyvcsaládban jól átgondoltan ötvöződik a korszerű ismeretanyag és a differenciált oktatás lehetősége. Az évek hosszú során kipróbált és bevált didaktikai megoldások, az újító szellem, a kémiaoktatás jövőjéért érzett felelősség. A tankönyvsorozat első két kötete a Bevezetés a kémiába és a Szervetlen kémia az általános iskolák - vagy hat- és nyolcosztályos gimnáziumok - számára, míg a harmadik és negyedik kötet, az Általános kémia és Szerves kémia a középiskolák számára íródott. A két középiskolás kötet sorrendje tetszőlegesen megválasztható, az iskola tanterve határozhatja meg, hogy melyik könyvet használják a 9. és melyiket a 10. osztályban. Az Általános kémia című kötet négy nagy fejezetből áll. Az első fejezet részletező és sok ismétlést tartalmaz, elsősorban azok számára ajánljuk teljes terjedelmében, akik a tankönyvcsalád két első kötetét nem használják, és alaposan át akarják ismételni a korábbi tananyagot. A második fejezetben a kémiai reakciók általános jellemzésével foglalkozik a szerző, míg a harmadik fejezet a legfontosabb reakciótípusokat veszi sorra. A negyedik fejezet az elektrokémiai ismereteket tárgyalja, Minden leckét és fejezetet átgondolt, didaktikusan szerkesztett összefoglalás zár le. A könyv jól elkülöníthetően két részre tagolódik. A normál betűvel szedett részek képezik a törzsanyagot, ami az átlagos középiskolások számára szükséges ismereteket tartalmazza és a középszintű érettségihez elegendő tudásanyagot nyújt. Az apró betűvel szedett kiegészítő részek az érdeklődő, kémiából továbbtanuló vagy emelet szintű érettségire készülő diákok számára jelentenek többletinformációt. A tankönyvcsalád szakmai minőségét jól jelzi, hogy a korábbi kötetek a VI. budapesti nemzetközi könyvfesztivál tankönyv kategóriájának fődíját, valamint a HUNGARODIDACT Kiállítás arany- és bronzdíját nyerték el. |
|
KÉMIA 10. Szerves kémia
Villányi Attila A Szerves kémia című kötet öt fejezetből áll. Az első, rövid fejezetben a szerző bemutatja a szerves kémia tárgyát és átfogóan beszél a szerves vegyületes összetételéről. A második fejezetben, a szénhidrogének és halogénezett származékaik bemutatásával kezdődik a szerves kémiai vegyületek szisztematikus bemutatása. A harmadik fejezetben az oxigéntartalmú, míg a negyedik fejezetben a nitrogéntartalmú szerves vegyületek bemutatása kerül sorra. Az ötödik fejezetben - mintegy az eddig tanultak szintéziseként - a természetes és mesterséges makromolekulákkal foglalkozik a szerző, valamint röviden megismert a fenntartható kémia (zöld kémia) alapelveivel. A tankönyvcsalád korábbi köteteihez hasonlóan ebben a könyvben is jól elkülönül a normál betűvel szedett törzsanyag, amely az átlagos középiskolás diák számára szükséges ismereteket tartalmazza és a középszintű érettségihez elegendő tudásanyagot nyújt, illetve az apró betűvel szedett kiegészítő anyag, mely az érdeklődő, kémiából továbbtanuló vagy emelt szinten érettségizni kívánó diákok számára jelent többletinformációt. A könyvet számos gondolkodtató feladat és a megértést segítő ábra színesíti. |
|
KÉMIA I. Bevezetés a kémiába + Munkafüzet
Villányi Attila A tankönyv három nagy fejezetben dolgozza fel a tananyagot. Az első részben a tanulók megismerkednek a kémia legalapvetőbb fogalmaival. Természetesen számos, korábban a természetismeret tantárgy keretében már tanult fogalom újra előkerül, amit ezúttal a kémia nézőpontja felől közelítenek meg. Többek között megismerkednek a kémiailag tiszta anyag fogalmával, az oldatokkal, elegyekkel, ezek szétválasztásával, a fázisok és komponensek fogalmával, az oldódás és oldhatóság törvényszerűségeivel. A második nagy fejezet a Tulajdonságok, változások, folyamatok címet viseli. Ebben először megkülönböztetik a kémiai és a fizikai változásokat, majd a kémiai reakciók legfontosabb ismérvei következnek. Ebben a fejezetben kezdik tárgyalni a folyamatok energiaviszonyait, s ennek kapcsán részletesen megismerkednek az égés folyamatával, típusaival. A harmadik részben az anyagok összetétele a központi probléma. A diákok megismerik az elemek és vegyületek fogalmát, a kémiai reakciók tömegviszonyait, majd az atomok és molekulák fogalmának segítségével eljutnak a kémiai egyenletig. A munkafüzet szorosan a könyvhöz kapcsolódva segíti az eredményesebb tanulást, lehetőséget adva az egyéni gyakorlásra, számonkérésre éppúgy, mint az órai differenciált munkára. |
Könyvlista